fredag 2 maj 2014

På rundvandring i Grå huset!

Ja det här gamla huset står på tomten, ingen har bott där sedan femtiotalet. Under sjuttiotalet beslutades det att det skulle renoveras. Man började med att riva ur den stora murstocken och köket. Sen hände det inte mer, det blev ståendes.
Väldigt synd för det är ett vackert timmerhus. I samband med det lades det också på plåttak vilket man kan se som en styggelse men faktum är att det räddat huset från att bli helt förstört.

Så då börjar vi! Häng på!





 Då går vi in då. Precis innanför ytterdörren finns en stor hall där det en gång fanns trappa upp till övervåningen, ungefär där julgranarna står. Bakom fanns en stor murstock gjord som en portal så man kunde gå genom murstocken så att säga.
 Direkt till höger finns det som var köket innan det revs ut, på stången där man hängde upp bröd sommarförvarar jag hästtäckena :-)

 Från trappen och upp till övervångingen
 Det stora rummet på nedervånging, jag älskar den tapeten!

 Ett lite mindre rum

 Hallen från andra sidan


 Ytterligare ett rum på nedervåningen, det som kommer med en alldeles fantastisk överraskning

 Tada! Den enda av flera som överlevde. Visst är hon fin!?
 Från kammarn , genom köket och ut i hallen
 Jättefina gamla gardinstänger som jag tänker ta rätt på
 Charmiga detaljer



 OK då ger vi oss upp för den rangliga stegen upp till övervåningen

 Fin tapet va!

Jag är barnsligt förtjust i dessa krokar som finns i  alla rummen. Några av dem kommer jag att använda i stallet
 Det syns tyvärr inte här men den där mörka fläckiga tapeten, när man lyser på den med ficklampa när det är mörkt så skimrar blommorna i guld.





 Här ser man lite att den skimrar...nästan














 Den här lampan gillar jag jättemycket. Den ska monteras ner och sättas upp på stallet-
 Fina fötter tänkte man på att ge huset också
 Sånt man hittar där inne :-)




Så nu kommer svaret på en fråga jag fått...
Vad använder vi nu det här huset till? Ja ni såg själva, förvaring av julgranar (för jag orkar inte montera ner dem) och förvaring av hästtäcken :-)
För övrigt fyller det egentligen inte funktion, men det är fint att titta på och jag går ofta en sväng där inne.
Ska försöka ta mig upp på vindarna och kolla men då måste jag få hjälp med stegar och grejer, det är inget jag gör ensam.

Framtiden för huset...ja du.... Vi behöver ju inte ett hus till så jag tycker att det bästa vore om man hittade en riktig timmerhusfantast som kan komma och plocka ner det och ge huset nytt liv någon annan stans. Det är ett vackert och välbyggt timmerhus som klarat sig otroligt bra genom åren.

Så där! Tackar för att ni orkade hänga på en tur i Grå huset, eller spökhuset som min son Lucas kallar det för :-)

4 kommentarer:

  1. ÅÅÅ det huset vill jag renovera....men hur är det nu med orken min....men jag älskar ert grå hus!!! Jag lägger in ett inlägg med mina bilder jag tog så småningom om det är ok för dig/er. Jag kommer gärna och tar mer kort om jag får för jag gillar verkligen det gamla grå huset! Urtrött idag efter att sålt höns på hönsmarknad på Värmdö. Det var myyyycket mer än vad orken egentligen klarade av. Men roligt att träffa trevliga människor. Kram

    SvaraRadera
  2. Aaaah du var där! Gick det bra? Var det trevligt? Självklart vill vi se dina bilder och klart du får komma och ta fler kort. Det är verkligen ett väldigt vackert och spännande hus! Kramis!

    SvaraRadera
  3. Åh vilket drömhus. Finns det kvar skulle jag gärna vilja komma och titta på det med min hustru. Vi älskar gammeldags saker och hus och blev helt tagna av bilderna.
    Mvh Jimmy Weståker

    SvaraRadera
  4. Hej Jimmy, ja det finns kvar och självklart får ni komma och titta på det. Maila mig på anneliebromans@gmail.com så kan vi göra upp och tid :-)
    Och ja, det är ett fantastiskt hus!

    SvaraRadera