måndag 5 maj 2014

Brödbaket..

Brödbaket jag skrev om tidigare blev inte av då jag hade tänkt men i går blev det av!
Gjorde i ordning degen förrgår kväll så det fick stå över natten.

Jag som är urkass på matbröd lyckades otroligt bra. Visst jag glömde att ha salt i degen men det löste jag på annat sätt. Jag oljade grytan med olivolja och spred ut flingsalt och det funkade jättebra.
Olivoljan gjorde också att det blev en hård skorpa i botten på brödet och det gillar jag.

Ett väldigt enkelt sätt att baka bröd och det smakade helt underbart! Jag kommer absolut att göra det här fler gånger!
Jag gillar bröd med en ordentlig skorpa, sån där man får kämpa sig genom och det var det här.
Så jag rekommenderar verkligen detta, enkelt och jättegott.
Jag åt faktiskt upp halva brödet under eftermiddagen. Bara bregott på...underbart!

Om ni gillar Gateaus surdrdegsbröd så kommer ni att gilla det här också. Nu är ju inte det här en surdeg, ska nog prova på att göra det också i gryta.

Skulle tro att det i min gjutjärnsgryta går att göra en dubbel sats, ska prova. Annars så räcker det här brödet till 4 personer till frukost, gott och väl!

Och verkligen superenkelt, inga konstigheter!Kom just på att det säkert skulle bli jättegott med lite hackade oliver också... Man kan säkert ha i lite vad som helst.
Ok, inser att det blir en fortsättning på det här med bakeriet, nu ploppar det upp massor med ideér i min skalle!


Receptet finns längre ner.

 I grytan
Undersidan
Ovansidan

Ingredienser
  • 5 dl vetemjöl special
  • 2 tsk salt
  • 1/2 tsk torr jäst
  • 2 1/2 dl ljummet vatten
  1. Blanda ihop salt, vatten och jäst. Blanda i mjölet. Arbeta degen i 2 minuter.
  2. Lägg degen i en bunke och täck med plast. Låt jäsa 12 timmar i kylskåp.
  3. Ta ut degen och vänd på mjölad bänk cirka 3 gånger.
  4. Lägg en handuk på och låt jäsa i ytterligare två timmar.
  5. Sätt ugnen på 225 grader.
  6. Sätt in en gjutjärnskastrull i några minuter så den blir varm.
  7. Ta ut kastrullen och lägg ner degen.
  8. In i ugnen med ett lock på kastrullen och baka i 40 minuter.
  9. Ta av locket och baka i 5 minuter.
  10. Ta ut brödet och skiva upp.
Mums!

2 kommentarer:

  1. Den här vill jag prova.... :-)

    SvaraRadera
  2. Så där har jag aldrig gjort, intressant det måste jag prova!! Tack för inspirationen!

    SvaraRadera