måndag 26 maj 2014

Inte alls som "Leila Bakar"...

Fick ett ryck och bakade kakor. Fick syn på ett recept i nån tidning på internet ala "Typ lätt även för  bakningsanalfabeten" Så provade.
Utlovade sega och kolasmakande kakor.
Så jag tänkte, va fan kan gå fel? Få ingredienser, ingen jäsning, bara blanda ihop och sen tjong in i ugnen!

Så här blev det:
Tog dock inga bilder på hur det såg ut i köket när jag var klar. Hur fasen ser Leilas kök alltid så rent ut? För mig är det mjöl överallt, jag har smetat in mig själv i smör och socker och får tillbringa längre tid med städning och diskning är med själva bakningen! Inga häftiga och fina bunkar, socker i en öppen skål med dlmåttet redan där.....
Dessutom var jag osminkad, hade ingen sminkös tillgänglig, så jävligt glamoröst var det fan inte.Fanns inte heller strålkastare som visade de bästa av mitt anlete!


Och resultatet...

 Före ugnen (degen var väldigt god men så var jag sötsugen också...)


Smakar kola men är inte sega, gjorde väl nåt fel. Plattade ut dem för mycket, för lite, hade ugnen för varm, hade in dem för länge/för lite länge etc etc. (de var inne exakt 15 minuter, vi har en jävligt effektiv ugn uppenbarligen)
I vilket  fall som helst, de blev inte sega, så som de skulle bli, så som jag ville ha dem.
Funkar däremot jättebra till att doppa då de riskerar att bli otroligt dyra tandläkarräkningar om man äter dem som de är. Akta tänderna säger jag bara, som att bita i betong!
Här hittar du receptet om du vågar prova (och har en väldigt bra tandförsäkning eller är bättre än mig på att baka:-)
http://mittkok.expressen.se/recept/kolasnittar/


1 kommentar:

  1. Kram bättre lycka nästa gång! Tack för att du delar med dig och för dina fina kommentarer på min blogg! Du har fått mig att orka blogga mer, och det är nyttigt för mig för då stannar jag till och tittar och tänker, Behöver ju bilder för att blogga, så fungerar det hos mig. Så tack!!

    SvaraRadera