tisdag 17 juni 2014

Stalltaket klart och Norrgården fick fler innevånare :-)

Först de nya innevånarna på Norrgården!
Fina rara Ingela kom i dag förbi och lämnade lite pippisar. Några kommer att stanna här för evigt,  några är jag fodervärd åt, några vet hon inte om det är tuppar eller hönor :-)
Så himla spännande!
Och de är så otroligt tama! Trots att jag bara kände dem några timmar kommer de fram, en del kan jag till och med ta upp och ha i knät!
Så rara och goa!

Ingela hade verkligen bilen full med pippisar, vi släppte ut dem i hönsgården och sen säger hon att jag får välja vilka jag vill ha, resten skulle hon ta hem....
Eeeeeh.....Kan lätt säga att efter bara några minuter var jag störtförtjust i de små liven så alla stannade :-)

Och en timme efter att Ingela hade åkt låg det två ägg i ett rede! Otroligt!

Så här börjar nu den nya kategorin "Pippisar" på min blogg :-)










 De här vithättorna kallar jag för glamrockare och de kommer självklart att få namn som passar :-)













 Detta är hon som lagt äggen! Mrs Stor Kochin heter hon :-)

 Och kan ni fatta, fick två ägg på en gång!!!
 Ja och så blev innertaket i stallet klart, så himla fint.
Tänkte faktiskt måla det på en gång då takhöjden kommer att bli 4.5 meter så det är faktiskt lättare att måla det nu innan taket rivs ut.
Han är duktig snickarn!



3 kommentarer:

  1. Sååå roligt att se bilder av mina och dina fåglar!!! De får det sååå bra hos dig. Skriver ner vilka raser det var du fick, Holländska Vithättor stora finns en dvärgvariant men dessa ägg köpte jag som stora. Stora Silkeshönor de är kläckta i maskin hos mig hoppas de växer till sig och blir stora också. Köpte ägg som stora silkkisar. Maran hönor de två svarta som är lite försiktiga. Tuppen Grålle som är av rasen Orpington. Miss Stor Kochin som är laxfärgad som du fick äggen av. De yngre mörka Stor Kochin kycklingarna som är mörka med fluff fluff på bena. Stor Kochin är dom med lite större kam. Sen har du Brahma kycklingar också som är de stora med fluff fluff på bena men ingen kam alls. Undrar om jag glömt några.... Tusen tack för att de får vara på grönbete hos dig!!!! Kram

    SvaraRadera
  2. Kycklingarna som du har är födda 25/3-14 Vithättorna är kläckta den 1/3-14 De andra är ca 1 år gamla. Kram

    SvaraRadera
  3. Men HERREGUD jag missar ju allt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! det händer ju massor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! varför är inte jag där!!!!! KRAMAR i MASSOR till er alla :-)n //monica

    SvaraRadera