lördag 7 juni 2014

Min bas till Rubarb martinis och några kvällsbilder från Norrgården...

Var i går ute och plockade rabarber för att göra basen till min Rubarb martini. Jag är lite lat och orkar inte hålla på att göra sockerlag så jag gör allt i ett.

Så här gör man:

Typ 12 rabarberstjälkar, hacka i 2 cm bitar, inte så noga hur mycket bara att du doserar socker rätt.
Ner i en stor kastrull
Häll på vatten så det nästan täcker
I med en massa socker, det går åt mer än man tror, det ska bli så sött att det är på gränsen till äckligt. Du måste tänka på att det sedan ska blandas med ren vodka och vi vill ju inte storkna av vodkasmaken :-)
Låt koka upp och sänk sedan värmen så att det står och puttrar under lock.
När rabarbern löst upp sig ordentligt
Ta av locket och öka värmen så att det står och puttrar utan lock

Så här ska det stå i några timmar. Det ska bli lite som outspädd saft i konsistensen, gärna lite tjockare.
Sila genom durkslag först, tar lite tid då det är mycket trådar kvar från rabarbern, ta ett glas vin och slappa under tiden, man ska inte jäkta med det här :-)

När silningen i durkslaget är klart, häll över saften i en tillbringare. Du har nu en massa gucka kvar i duskslaget. Jag använder en potatismospress att försiktigt, väldigt försiktigt pressa ur de sista dropparna.
Det här guckan går jättebra att blanda ut med frysta jordgubbar och sen slänga ner i ett pajskal, med det blir sött så väg upp det med ex en uppvispad och liiiite sockrad creme fraische heller än gräddglass eller vaniljsås.
Som jag skrev tidigare...man använder MYCKET socker i rabarberlagen :-)

Jag matade min Bokashihing med guckan i stället då jag behöver gödning till mina blommor.
Vill du veta mer och det fantastiska med bokashi ska du kolla här!
http://www.bokashi.se/
Jag tycker att det är ett helt fantastiskt sätt att ta hand om det som blir över från köket!

OK när allt har runnit igenom, häll upp på burkar och förvara i kylen. Beroende på hur länge du tror det kommer att ta dig att göra slut på det så rekommenderar jag att du kanske ska hälla kokande vatten i burkarna först.

Av den laddning jag gjorde ser ni hur mycket det blev. Det kommer att räcka precis till Monica åker härifrån nästa gång :-) Bara vodkan saknas...

JO! Den här gången slängde jag i några bitar ingefära, bara för att jag förra sommaren provade att ha ingefära i en rabarberpaj och det gifte sig så himla bra.
Det är inte så att man känner att det smakar ingefära men det finns "nåt extra" där, något som "sticker till lite" på tungan. Till 12 stjälkar hade jag typ en tummes stor ingefära i 4 bitar som jag slängde i kastrullen.

Så hur blandar men drinken sen.
Ja jag skulle säga ta den första med 2 cl  vodka och 4 cl av rabarberbasen. Senare på kvällen kan man utöka vodkadelen för efter ett tag känner man inte att det blir starkare :-)
Vill man göra en mer långvarig drick tycker jag gott att man kan ta 4 cl vodka, 4 cl basen och späda på med sockerdricka eller liknande, dock inte med något med för mycket citrus i. Dumt att ta bort smaken av rabarbern...

Så här ser guckan ut när den kokat i många timmar, min stod nog och småputtrade i 4-5 timmar, lite osäker för det blev mer en ett glas vin när jag väntade...

 Pressa väldigt väldigt försiktigt med en potatismospress. Pressar du för mycket får du med gucka och det ser inte fint ut i en drink.
 Så här mycket fick jag i en tillbringare som rymmer 1.5 liter. Häll upp i burkar och förvara i kylen tills ni har vodka hemma och kan fixa en drink av underverket!

 Mitt citronträd som tog illa upp när jag lät det börja sova ute. Finns massor med nya små citroner på väg men bara ett jag kommer att kunna äta i sommar...Gin and tonic!

 Undrar fortfarande vad denna lilla varelse är som växt upp i en svartvinbärsbuske....

 Jorå de står där inne i grönskan och har det bra Ebba och Urbano :-)





 Lilleputt tagen på bar gärning när han pinkar och talar om för alla andra hanhundar i trakten att han är KUNG!
 En diskborste hängandes på en eltråd...Alla hästägare fattar :-)



 För ni som undrar om krusbärsbusken som bor i en av lindarna i vår alle'....
 Jepp, det finns bär där också!



1 kommentar:

  1. åhhhhh längtar dit................ och då inte bara till drinken :-) KRAM//monica

    SvaraRadera